Чат на английском языке

Information society? – No

It is much what to read, watch and listen. It is just not information in most cases. Or it has diluted according to the following formula: drop of information juice to as much as possible water bewitched. ‘Corrupt media falsehoods’, – by the ideologeme opposition activists in Russia unmask theirs antagonists from time to time, – although it is just an anachronism.

The real, current method, by which people hide information today, is connected with omission of uncomfortable themes or society discourse simplification. It’s harmless to question how the president George Bush looked at Putin and what might mean it for bilateral relations. Another deal with attempts of searching publicly, for example, how in actual life Russia and USA are ruled, by what truthful principles or maybe who really citizens of Russia are, how do they change. The investigations of the kind could bear problems only.

And, indeed, who can conduct them? From the practical point of view these really important target more in accordance with a secret service specific: covert observation, press-ganging, analytical job and so forth. And names, names! Sure, sociology exists and the bunch of other sciences. They pretend to cover the topic, but this ruins against the fact that every sociologist has his job as general occupation and main earning. A spare brook of money being in direct correlation with person’s ability to understand what he is wanted of client.

Journalists and, say, social pundits, to whom somebody could have attached political experts, sociologists and other social pulpit’s speakers, – all they do are shoving false posing of questions or averting public by wrong and needless discussions. Many of them in their own turn are victims and hostages of situation.

They have neither skills, competences, knowledge, nor ardent wish to do other things then they are doing now. Simple wish is not enough in the case. As far as most of the social talkers work in collective bodies they suffer from addition pressure to be causing of their professional teams. The teams first of all need in people who can crafty ‘chew regular news gum’ and corporate culture cultivates a certain type of convenient false experts and ‘civil society agents’.

It would be wrong to blame customers of information – common people – in that; they afford capturing their attention by empty things and are looking for debates around Navalniy and homosexuals instead of something truly serious and vital. The public consists of separate people, spending their intellectual power on their lives and work.

The public are engineers, medical personal, teachers, households, economists and so on. The people are secondarily interested in news and everything that has no direct connection to their everyday speculations and problems. They are not more stupid, but large commercial and political structures that are ready to spend money on informational support have the whole departments of PR and Mass Media- specialists.

These last ones sit every day from nine a.m. to six p.m. for… you to miss the entire point. Mass Media professionals either boggle or really can’t get the subject when they through their hands out and talk to you that all they do is catering for people demand. The truth is that they create a demand themselves and after that supply this demand, spitting out their custom motto ‘people eat all that shit’.

Информационное общество? – Нет

Послушать, почитать и посмотреть есть много чего. Только информации во всех этих материалах почти всегда нет. Или она растворена приблизительно по такой формуле: капля информационного сока на чем большее, тем лучше количество воды. «Ложь продажных СМИ», – которую то и дело обличают оппозиционеры – анахронизм.

Современный метод сокрытия информации – умолчание, упрощение и обход неудобных тем. Безвредно задаваться вопросом о том, как Буш посмотрел на Путина и что все это значит для двусторонних отношений. Но попытки доискаться в публичном поле: по каким на самом деле правилам управляется Россия или США, кто такие жители России сегодня и как они меняются, напротив, могут принести одни проблемы. Да и кто этим займется?

С практической точки зрения эти и другие действительно важные вопросы больше соответствуют функционалу секретной службы: скрытое наблюдение, вербовка, аналитическая работа. И имена, имена! Конечно, существует социология и еще сонм наук, которые претендуют на раскрытие темы, но для любого социолога его профессия заработок, а жиденький денежный ручеек напрямую зависит от понимания, какие выводы нужно получить, чтобы реализовать пожелания заказчика.

Журналисты и общественные мыслители, к которым можно отнести политологов, социологов, некоторых политиков и других ораторов на трибуне занимаются в целом подсовыванием потребителю ложных постановок вопроса и отвлекающими дискуссиями. Многие из них в свою очередь жертвы и заложники. У них нет ни нужных навыков, ни знаний, ни пылкого и всепоглощающего желания, чтобы делать что-нибудь другое.

Именно так – «пылкое», просто желание не будет достаточным. Поскольку рабочим коллективам, в которых люди всех этих специальностей трудятся в первую очередь нуждаются в мастерах ежедневного «пережевывания пустой жвачки», они еще и оказывают дополнительный прессинг корпоративной культуры на горе-аналитиков и «агентов гражданского общества».

Потребителя информации, обывателя нельзя обвинять в том, что он позволяет себя отвлечь пустышками и обсуждает гомосексуалистов и Навального вместо чего-то серьезного и настоящего. Каждый из кого состоит аудитория, в первую очередь тратит умственные силы на свою жизнь и свою работу: инженеры, врачи, учителя, экономисты, домохозяйки, – все они лишь во вторую очередь интересуются новостями и тем, что напрямую с их повседневностью связи не имеет. Они нисколько не глупее, но в крупных бизнес- и политических структурах, которые готовы тратиться на информационную поддержку сидит множество людей с девяти до шести, чтобы… вы так ничего не поняли. Шансы неравные.

Медийные специалисты, разводящие руками и говорящие, что они лишь удовлетворяют потребности аудитории либо лицемерят, либо и вправду не догадываются, что они сами формируют спрос, а потом уже его удовлетворяют, выплевывая свой знаменитый девиз «быдло схавает».

Валентин Рахманов, журналист, редактор, обозреватель. Публиковал аналитику и интервью в информагентстве «РИА Новости», был корреспондентом Службы информации Радио «Говорит Москва», занимался текстами на сайтах факультета госуправления МГУ и ЦСЛ «Единый Стандарт». Постоянный автор сайта «Инглиш Форсаж».

Оставить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

When pigs fly

Фраза приблизительно соответствует русскому, «когда рак на горе свиснет», появилась в английском языке в 1600-х годах, идиома является пословицей ...
Читать далее

White elephant

Английское выражение white elephant используется, когда хотят сказать про ненужную или избыточную, нелепую вещь, которая больше отнимает ресурсов чем приносит пользы ...
Читать далее

<